Pages

 photo cdfg_zpsa050135e.jpg  photo sddf_zps85c1ecb0.jpg  photo Untitled-1_zps82be47ba.jpg  photo reyery_zps1c3c9bbf.jpg

Perlukan Janda/ Duda Mengikuti Kursus Pra Perkahwinan

Soalan 85

1. Saya ada kemusykilan. Perlukah seorang duda mengikut kursus pra perkahwinan sekali lagi? Laman Web JAIS menyatakan tak perlu tapi sebuah tempat yang menganjurkan kursus mensyaratkan yang duda yang pernah mengambil kursus sebelum tahun 1998 perlu mengambil sekali lagi. Sekiranya pernah berkahwin pada tahun 1994, perlukah berkursus lagi?

Jawapan

Mengikut peraturan pentadbiran pengurusan pernikahan dalam negeri selangor, duda dan janda tidak perlu lagi mengahdiri kursus pra-perkahwinan. Namun pihak jabatan amat menggalakkan kehadiran pemohon berstatus sedemikian untuk membantu mereka mendapat maklumat prosedur pernikahan terkini dan menambah kefahaman mengenai pengurusan rumahtangga, supaya lebih mantap lagi.

11 comments:

  1. Perlu mengambil semua ujian test hiv atau tidak ..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum,sy nk bertanya..sy prnh ambil kursus pra pkhwinan pd tahun 2014,ada kah sijil itu boleh dipakai lg..dan sy prnh bcerai,boleh kh mgunakn sijil itu lagu utk bkahwin nanti

    ReplyDelete
  3. Saya belom habis eddah..bolehkah saya mengambil krusus perkahwinan ?

    ReplyDelete
  4. Saya duda. Sijil kursus kahwin hilang. Utk perkahwinan kali kedua perlukah sy amik kursus kahwin semula. Terima kasih

    ReplyDelete
  5. Saya janda. Sijil kursus kahwin hilang. Adakah perlu ambil semula kursus atau cukup sekadar surat cerai?

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum nk tya ,sy janda nk kawen dgn duda org sabah..tp dia x kursus ..untuk kli kedua kiorg nk nikah perlukah dia kursus kawin?

    ReplyDelete
  7. Salam.. Sy na tanya.. Sy janda da hampir 5 taun.. Dan akn berkahwin pd awal tahun 2022.. Perlu ke sy ambil kursus kahwin sekali lagi. Atau sy guna surat cerai sahaja.. Sekian

    ReplyDelete
  8. Perlu kah seorang duda mengambil krusus perkhawinan untuk berkhawin dengan seorang janda..apakah prosuder yang harus diikuti..

    ReplyDelete
  9. Salam saya nak tanya,saya seorang janda,dan pernah mengambil kursus kawin pada tahun 2012,adakah saya kena ambil lagi sekali

    ReplyDelete