Wanita dilahirkan dengan pelbagai keistimewaan.
Keistimewaan-keistimewaan inilah yang menjadikan seorang wanita itu
tampak unik dan berharga. Pada kali ini, kita akan membincangkan
beberapa permasalahan yang berkaitan dengan haid. Permasalahan yang
sering dipersoalkan oleh kebanyakan kaum hawa.
Haid dari segi bahasa ialah mengalir.
Adapun dari segi istilah ahli Feqh, ia adalah darah yang mengalir keluar daripada kemaluan wanita dari dalam rahimnya (uterus)
kerana semulajadi (bukan kerana penyakit atau kerana selepas melahirkan
anak). Keluarnya pada masa tertentu apabila seorang wanita telah
mencapai umur baligh.
Beberapa permasalahan berkaitan dengan haid :
1) Apakah hukum memotong kuku dan rambut ketika haid?
Soalan ini pernah ditujukan kepada Imam Ibn Taymiah di dalam kitabnya
Ghiza’ Al-Albab, maka beliau menjawab : “ Tidak aku ketahui hukum
makruh membuang rambut dan bulu dan kuku ketika junub, bahkan Nabi SAW
bersabda : “ Sesungguhnya seorang mukmin tidak najis (tubuhnya) samada
hidup ataupun mati”, malah Nabi memberitahu : “buangkan darimu bulu-bulu
kufur (yang tidak dicukur semasa kafir) dan berkhatanlah (apabila masuk
Islam)” maka arahan Nabi tidak menunjukkan sebarang tangguh cukur
selepas mandi. Demikian juga diperintah wanita haid agar menyikat
rambutnya semasa mandi junub, yang mana diketahui bahawa dengan menyikat
ini boleh menggugurkan rambut (sebelum tamat mandi). Justeru itu, apa
yang dikatakan sebenarnya tiada asalnya.
2) Apakah hukum sekiranya terdapat warna kuning dan keruh, adakah diiktibarkan sebagai haid?
Menurut ulama’, warna-warna darah haid ada lima, iaitu;
1. Hitam
2. Merah
3. Asyqar (warna antara merah dan kuning)
4. Kuning
5. Keruh
Kebiasaannya, permulaan haid berwarna hitam, kemudian berubah kepada
merah, kemudian antara merah dan kuning, kemudian kuning dan akhirnya
keruh (yakni antara putih dan hitam). Tanda habisnya darah haid ialah
warna putih atau tiada sebarang warna. Apabila hilang semua warna-warna
tadi sama ada kelihatan warna putih (seperti kapur putih) atau tidak
kelihatan sebarang warna, maka itu tandanya darah haid telah habis.
Ketika itu, barulah boleh mandi dan melakukan ibadah sebagaimana wanita
yang suci.
Warna kuning dan keruh hanya dianggap haid pada hari-hari kebiasaan
haid. Ini berpandukan kepada hadis dari Saidatina Aisyah r.a. yang
menceritakan; para wanita sahabat menghantar kepadanya satu bekas kecil
berisi kapas yang terdapat padanya kesan kuning dan keruh dari haid.
(Tujuan mereka ialah meminta penjelasan darinya apakah mereka telah suci
dari haid ataupun belum apabila yang masih tinggal pada faraj mereka
hanyalah kesan kuning dan keruh). Lalu ‘Aisyah menjawab; “Janganlah kamu
tergesa-gesa (mandi wajib) sehinggalah kamu melihat seperti kapur
putih”. (Riwayat Imam al-Bukhari)
Adapun selepas hari kebiasaan haid (yakni pada hari-hari suci), maka
warna kedua-duanya tidak dianggap darah haid. Ini berdasarkan kenyataan
Ummu ‘Athiyyah r.a. yang menyebutkan; “Kami tidak menghitung warna keruh
dan juga kuning selepas suci (yakni setelah habis haid) sebagai sesuatu
(dari darah haid)”. (Riwayat Imam Bukhari dan Abu Daud)
3) Apakah hukum membaca mashaf/Al-quran ketika haid?
Seorang wanita yang haid tidak boleh membaca Al-quran sama ada dengan
memegang al-quran ataupun dengan hafalan kerana dalam keadaan berhadas
besar. Orang yang berhadas besar seperti wanita haid dan orang yang
berjunub tidak boleh membaca Al-quran kerana Nabi S.A.W tidak membaca
Al-quran jika sedang junub. Tetapi jika dalam keadaan takut lupa dengan
tidak mengulang hafalannya , maka dibolehkan membaca Al-quran dalam
keadaan haid, kerana darurat.
4) Apakah hukum bagi wanita haid memasuki masjid dengan tujuan menghadiri majlis ilmu?
Ulama berselisih pendapat tentang hukum wanita haid yang memasuki masjid. Ada yang membolehkan dan ada yang melarang. Pendapat yang tepat dan hampir betul ialah pendapat yang membolehkan wanita haid memasuki masjid. Antara dalilnya adalah:
a) Ketika melaksanakan haji, Aisyah mengalami
haid. Kemudian, Nabi S.A.W memerintahkan beliau untuk melakukan kegiatan
apa pun, sebagaimana yang dilakukan jamaah haji, selain tawaf di Ka’bah. Riwayat ini disebutkan dalam Shahih Bukhari.
b) Tidak terdapat larangan tegas agar wanita
haid tidak boleh memasuki masjid. Dalil yang dijadikan alasan melarang
wanita memasuki masjid, tidak terlepas daripada dua keadaan ini:
1. Tidak tegas menunjukkan larangan tersebut.
2. Sanadnya lemah, sehingga tidak boleh dijadikan dalil.
Rujukan :
1) Buku 1500 Jawabul Mar’ah, karangan Ahmad Sya’ban Bin Ahmad.
2) Buku Feqh Adillah, Jilid 1, karangan Dr. Wahbah Zuhaili.
Oleh:
Noor Hidayah Adzman
Tahun 3 Fiqh Wa Usuluh
Universiti Mu’tah
No comments:
Post a Comment